Народните художници - Васка Емануилова


Руска Маринова, Портрет на Васка Емануилова, 30-те г.

Васка Емануилова, Гроздобер, 1940

Васка Емануилова, Нелегален позив, 1932, авторска реплика 1954

Васка Емануилова, Глава на Николай Хрелков, 1932

Васка Емануилова, Росица, 1938

Васка Емануилова, Обявено съревнование, 1958

Васка Емануилова, Септември 1923, 1953

Васка Емануилова, Пиета, 1951

Васка Емануилова, Поп Андрей, 1953

Васка Емануилова, На морския бряг, 1946

Васка Емануилова, Почивка, 1938

Васка Емануилова - скулптур, народен художник 1974. Родена на 25.XII. 1905 в с. Комшица, София област. Починала на 11.VII.1985 в София. Завършва 1927 скулптура в художествената академия, София, при проф. Иван Лазаров. Специализира 1939 скулптура в Париж.
Член основател на Дружеството на новите художници. Започва творчеството си със серия портрети и тематични композиции из живота и борбата на работническата класа. Целеустремени, смели като замисъл и изпълнение са творбите "Миньори" 1930 изчезнала, "Нелегален позив" 1932 изчезнала, авторско повторение от 1954, "Огъват се мишци железни" 1930 по стихове на Христо Смирненски.
Емануилова създава поредица творби - портрети на представители на българската интелигенция: "Г. Машев" 1928 изчезнала, "Илия Петров" 1924 изчезнала, "Васил Стоилов" 1937 изчезнала, "Борис Елисеев" 1934 изчезнала, "Проф. Ст. Димитров" 1931 и др. С голяма чистота на силуетните линии и обобщеност на формите се отличава творбата и "Портрет на артиста Порфири Велков" 1929 изчезнала. Душевна сила и смелост лъха от образа на пролетарския поет Никола Хрелков - "Глава на поета Никола Хрелков" 1932.
Васка Емануилова е майстор на женските и детските портрети: "Петя Кръстева" 1934, "Мадам Белен" 1937, Париж, "Глава на момиче" 1940, "Росица" 1942, Унгария и др.
Нежност и красота на формите Васка Емануилова търси и в серията голи тела, изпълнени предимно в теракота: "Легнало голо тяло" 1938, "Голо тяло" 1945, "На морския бряг" 1946, "Голо тяло - почивка" 1973 и др.
Васка Емануилова разработва теми из класовите борби и социалистическия труд на съвременните и хора: "Разстрел" 1947, "Трамвайни работници" 1947, "Септември 1923" 1953, "Поп Андрей" 1952, "Обявено съревнование" 1958, "Победителка" 1958 и др. В тези творби Емануилова разкрива моралната и физическа красота на новия човек. Жизненият трепет на формите и тяхната пластична чистота са характерни белези за стила на Емануилова.
Тя работи и в областта на монументалната скулптура: създава увенчаващата композиция на "Паметника на Съветската армия" в София 1953, в колектив с  Мара Георгиева, украса за обществени места - фонтан 1959, София и др.
Наградена е с орден "Червено знаме на труда" през 1961.

Източник: Енциклопедия на изобразителните изкуства в България, том 1, Издателство на БАН, София, 1980 г.

Популярни публикации от този блог

Балада за комуниста – Веселин Андреев

Песни за една страна – Испанска хроника

Христо Ясенов - три стихотворения