Народните художници - Александър Жендов

Възпоменателна плоча пред Къща-музей "Александър Жендов"
Корица на "Зимни вечери" 1924г.
Александър Жендов

Илюстрация към "Зимни вечери" 1924г.
Александър Жендов

Илюстрация към "Зимни вечери" 1924г.
Александър Жендов

Илюстрация към "Зимни вечери" 1924г.
Александър Жендов
"Акробати" Александър Жендов

"Посрещане на партизаните 9.IX.1944" Александър Жендов
"Империалисти сурвакари" 1930г. Александър Жендов

"Империализмът подава "братска" ръка на СССР" 1931г. Александър Жендов

"Първи август мина спокойно" Александър Жендов

"Вождът" 1932г. Александър Жендов
Александър Стефанов Жендов – график, живописец, народен художник (1963г. Посмъртно). Роден на 26 август 1901 в София. Починал е на 29 октомври 1953 в София. Работи в областта на политическата карикатура и рисунка, плаката, приложната графика и живописната композиция. Занимава се с публицистична дейност.

Започва творчеството си през 1917, като карикатурист в прогресивните списания и вестници "Смях и сълзи", "Българан", "Червен смях", "Маскарад", "Звънар" и др. Сътрудничеството продължава през 30-те годии в "Жупел", "Поглед", „РЛФ“. Редактор е на „Жупел“, „Поглед“ и „Фронт на трудово-борческите писатели“. Освен с фамилното и бащиното име (Жендов, Стефанов) се подписва и с псевдонима "Спиридонов", а под фелейтоните с "Чичо Слон", "Червен Нане" и др.

Политическите карикатури, рисунки, плакати и фейлетони разкриват Жендов като художник комунист посветил изкуството си на класовата борба.
През 1923-1925 Жендов учи живопис в Художествената академия в София при проф. Никола Маринов, след което имигрира и става ученик на Арнолди във Виена. От 1926 до 1927 е в Германия, а от 1927 дъ 1930 следва и завършва Виш художествено-технически институт в Москва при професор Владимир Фаворски и професор Дмитрий Щеренберг. За сформирането му като революционен художник и опитен график положително влияние оказват съветските творци Д.Моор, А. Дейнека, В. Маяковски и западните прогресивни графици Г. Грос и К. Колвиц.

През 1930 Жендов се връща в България, като носи атмосферата на съветското борческо изкуство. Веднага се включва в революционното движение. През 1931 по инициатива на БКП създава Дружеството на новите художници. Жендов активно се участва в борбите му за ново идейно реалистично изкуство и скоро става негов председател. Участва в изграждане на Съюза на трудово-борческите писатели (1931), и Съюза на приятелите на СССР, като става член на техните ръководства.

През 30-те години взема участие в дискусиите за изясняването на проблемите около зараждането на социалистическия реализъм в българското изкуство. Сюжети за своето творчество Жендов черпи от борбите и живота на градския пролетариат през 20-те и 30-те години. Творбите му са наситени с политическа страст и ясна мисъл. Те са насочени срещу язвите на капиталистическото общество и буржоазните управници, срещу монархията и фашизма, срещу българския и световен капитализъм и политическия режим, срещу кариеристичните борби на властващите партии и срещу Хитлер и фашизма.

Към враговете на народа Жендов е безпощаден: „Стачка“, „Съвременните равноапостоли“, „Големи и малки“, „Конфликта Гичев-Гергинов“, „В Лозана“, „Последните усилия на г-н професора“. На тези образи Жендов противопоставя образите на работническата класа: „Стачен пост“, „Работник“, „Вождът“, „Работнически агитатор“ и др. Тези обобщени образи стават символи на силата на работническата класа и на социалния протест на трудовия народ. С карикатури и плакати Жендов излиза в защита на младата съветска държава: „Империалистически сурвакари“, „Далечният изток“, „Ленин“ и др. През времето на Втората световна война Жендов създава серия от карикатури срещу международната реакция и фашизма: „Защо Хитлер мълчи“, „Последното стратегическо скъсяване на германския фронт“. Като военен художник в Отечествената война Жендов създава серия рисунки от бита на войниците: „Раненият другар“, „Щурмовак“, „Разпит на пленници“ и др, с които участва в изложбата „Фронт и тил“ 1944.

След народната победа на9 септември 1944 Жендов излиза с ярки политически карикатури и плакати срещи монархията и опозицията: „В сянката на короната“, „Кобуртски неволи“, „Предизборна серенада“ и др. През 1947 устройва единствената си самостоятелна изложба от живописни творби, темпери и цветни рисунки. Тук е показан цикъла „Минало“, в който е разкрит живота на пролетарските деца при капитализма, жертви на буржоазна експлоатация. Тези мрачни спомени от миналото оживяват в „Зима“, „Съперници“, „Дибют“, „Престъпник“, „Музика“ и др. Подобни образи, които са нещо ново в българското изкуство, той създава още през 1924 в илюстрациите си към стихосбирката на Хр. Смирненски „Зимни вечери“.
През 1949 създава композицията "Пред смъртния одър на вожда" (НХГ).

През 1950 е репресиран с прякото участие на Вълко Червенков и Тодор Жевков.

Жендов застъпва разнообразни техники – рисунка с перо, гваш, графика и маслени бои. Графичният език на художника се отличава с определен лаконизъм, отчетливост на композицията и ясност на рисунката.
На негово име е учредена награда на СБХ за плакат и приложна графика. Награден е с орден „9 септември 1944“ III степен (1946) и с орден „Кирил и Методи“ I степен (1963 посмъртно)

"Енциклопедия на изобразителните изкуства в България", София 1980

Популярни публикации от този блог

Балада за комуниста – Веселин Андреев

Песни за една страна – Испанска хроника

Христо Ясенов - три стихотворения