МИЛА АМЕРИКО

Изкуството за мир в САЩ през 60-те години


"Нека хиляди паркове разцъфнат"
плакат, автор Франк Чичорка, 1969г.

Мила Америко


„Ние сме хуманисти“ — Линдън Джонсън 
„Никоя лъжа не живее вечно“ — Карлайл 

Мила Америко, ти ме тревожиш. 
Нашето познанство (нищо повече няма между нас) 
е разклатено. 

Аз вече не вярвам 
в тебе, 
в твоите мечти, 
в твоето бъдеще. 

Ти не си вече „бисер на океана“, 
не си „земя на свободните“, 
нито са „златни“ вече вратите ти. 

Защо ми нареждаш да стана част от твоята статистика 
или да се превърна в гущер? (Не, няма да млъкна.) 

Защо искаш да предадеш тялото ми на пасторите 
и на генералите; защо ми подхвърляш фалшиви отчети 
и убийства на деца, наричайки ги „Новини“? 

Аз виждам грозотата на измамата. 
Твоята сила пъшка в дулата, 
умира сред облаците дим. 

Не ме учи кое е добро за мене. 
Аз сам ще разбера. 
Последната миля е път сред самотата. 
Върви, хвърляй бомби над малките прости лодки!

Робърт Питърсън


За художника: Франк Чичорка (род. 1939, поч. 2008) е американски график и художник с изявена гражданска и антивоенна позиция. Frank Cieciorka

За поета: Робърт Питърсън (род. 1924, поч. 2000) е роден в Денвър, Колорадо. Автор е на стихосбирката „Подслон за нощта“ (1962). Стихотворението „Мила Америко“ е поместено в антологията „Къде е Виетнам?“.

Популярни публикации от този блог

Балада за комуниста – Веселин Андреев

Българи воювали в редовете на съветската армия – втора част

Горящото сърце на Данко – Максим Горки